Rozmiar czcionek: Domyślna czcionka A Większa czcionka A+ Największa czcionka A++ | Zmień kontrast
Zespół Szkół Gimnazjum i Szkoła Podstawowa im. Henryka Sienkiewicza w Cedrach Wielkich

Z wizytą na Kaszubach

Utworzono dnia 14.06.2023

Dnia 6 czerwca uczniowie klas drugich wybrali się na wycieczkę do Szymbarku. Na miejscu czekała na nas pani przewodnik, która bardzo ciekawie opowiadała o historii i walorach Kaszub. Miejscem, od którego rozpoczęliśmy nasze zwiedzenie, była specjalna, drewniana hala zawierająca najdłuższą deskę świata (46,53 m), wyciętą z daglezji, która rosła przez 120 lat w kaszubskim lesie. Znajduje się tam również  stół naszego polskiego noblisty, Lecha Wałęsy. Przy tym stole o długości 35 m może jednocześnie usiąść 230 osób. Następnie udaliśmy się do Domu Sybiraka - drewnianej chaty przywiezionej z Syberii, z miejscowości Zapleskino, oddalonej od Szymbarka o 8100 km. Obok Domu Sybiraka jest usytuowany model sowieckiego łagru. W takim pomieszczeniu, w bardzo prymitywnych warunkach, mieszkało 144 osób. W pobliżu sowieckiego łagru znajduje się rampa kolejowa z pociągiem towarowym, symbolizującym wywózki setek tysięcy Polaków na Syberię. Zwiedziliśmy także Dom Kaszuba z Turcji. Następnie zobaczyliśmy drewniany kościółek pw. św. Rafała Kalinowskiego, powstańca styczniowego. Kościółek zawiera szereg cennych pamiątek z zesłań syberyjskich oraz kamienie z historycznych budowli Gniezna, Krakowa, Ostrowa Tumskiego. Niebywałą atrakcją okazał się największy fortepian świata. Oprócz tego zwiedziliśmy zrekonstruowany bunkier tajnej organizacji wojskowej Gryf Pomorski. Wąskimi korytarzami przedostaliśmy się do sali dydaktycznej, w której, po zgaszeniu świateł, mogliśmy usłyszeć i poczuć odgłosy bombardowania. Dwuminutowy podziemny seans zrobił na wszystkich niesamowite wrażenie. Ciekawym doświadczeniem było obejrzenie domu do góry nogami. Krótki pobyt w tym domu powoduje zaburzenie zmysłu równowagi, z trudnością stawia się kolejne kroki (odczuliśmy to na własnej skórze...). Następnie powędrowaliśmy do Świata Bajek.

Po zwiedzeniu wszystkich atrakcji   udaliśmy się na degustację pieczonych nad ogniskiem kiełbasek. Pogoda nam dopisała. Dzieci wróciły zadowolone z wycieczki i już nie mogą doczekać się następnej.

Anna Caban

Danuta Korytnicka

Z wizytą na Kaszubach

Utworzono dnia 14.06.2023, 22:49

Kalendarz

Lista wydarzeń w miesiącu Maj 2024 Brak wydarzeń w tym miesiącu.